[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 28-9 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ مقابلۀ مذهبی، راهبردهای مقابله‌ای و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دورۀ کووید-19
سعید آریاپوران، ماریه عبدالقادری
چکیده:   (742 مشاهده)
زمینه و هدف: کووید-19 موجب چالش‌های تحصیلی در دانشجویان شده است. هدف پژوهش حاضر رابطۀ مقابلۀ مذهبی، راهبردهای مقابله‌ای و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دورۀ کووید-19 بود.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کل دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه ملایر تشکیل دادند که از میان آنان 331 دانشجو به صورت روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های فرسودگی تحصیلی، فرم کوتاه مقابلۀ مذهبی، مقابله با استرس و مقیاس چند بعدی ادراک حمایت اجتماعی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شد.
یافته‌ها:  نتایج نشان داد که  74/34 درصد دانشجویان دارای فرسودگی تحصیلی بودند. بین مقابله مذهبی (مثبت و منفی)، راهبردهای مقابله‌ای (مسئله مدار و هیجان‌مدار) و حمایت اجتماعی (خانواده، دوستان و فرد مهم) با فرسودگی تحصیلی رابطۀ معنادار وجود داشت. براساس نتایج رگرسیون گام‌به‌گام به ترتیب مقابلۀ مذهبی مثبت، حمایت فرد مهم، مقابلۀ هیجان‌مدار، مقابلۀ مذهبی منفی و مقابلۀ مسئله‌مدار در پیش­بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان نقش معنادار داشتند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها توجه به راهکارهای روان‌شناختی از جمله راهکارهای مبتنی بر مذهب، راهبردهای مقابله‌ای و تقویت حمایت اجتماعی برای کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، راهبردهای مقابله، فرسودگی تحصیلی، کووید-19، مقابلۀ مذهبی
متن کامل [PDF 511 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/4 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار: 1402/3/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


آریاپوران سعید، عبدالقادری ماریه. رابطۀ مقابلۀ مذهبی، راهبردهای مقابله‌ای و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دورۀ کووید-19. 1. 1402; 2 (1) :9-28

URL: http://swasw.socialwork.ir/article-1-76-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مددکاری اجتماعی و بهزیستی اجتماعی Social Work and Social Well-being Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710