رابطۀ مقابلۀ مذهبی، راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دورۀ کووید-19
|
سعید آریاپوران، ماریه عبدالقادری |
|
|
چکیده: (742 مشاهده) |
زمینه و هدف: کووید-19 موجب چالشهای تحصیلی در دانشجویان شده است. هدف پژوهش حاضر رابطۀ مقابلۀ مذهبی، راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دورۀ کووید-19 بود.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کل دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه ملایر تشکیل دادند که از میان آنان 331 دانشجو به صورت روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای فرسودگی تحصیلی، فرم کوتاه مقابلۀ مذهبی، مقابله با استرس و مقیاس چند بعدی ادراک حمایت اجتماعی استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 74/34 درصد دانشجویان دارای فرسودگی تحصیلی بودند. بین مقابله مذهبی (مثبت و منفی)، راهبردهای مقابلهای (مسئله مدار و هیجانمدار) و حمایت اجتماعی (خانواده، دوستان و فرد مهم) با فرسودگی تحصیلی رابطۀ معنادار وجود داشت. براساس نتایج رگرسیون گامبهگام به ترتیب مقابلۀ مذهبی مثبت، حمایت فرد مهم، مقابلۀ هیجانمدار، مقابلۀ مذهبی منفی و مقابلۀ مسئلهمدار در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان نقش معنادار داشتند.
نتیجهگیری: براساس یافتهها توجه به راهکارهای روانشناختی از جمله راهکارهای مبتنی بر مذهب، راهبردهای مقابلهای و تقویت حمایت اجتماعی برای کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: حمایت اجتماعی، راهبردهای مقابله، فرسودگی تحصیلی، کووید-19، مقابلۀ مذهبی |
|
متن کامل [PDF 511 kb]
(108 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/4 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار: 1402/3/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|