[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 4 - ( 6-1401 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 75-61 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش و جایگاه مددکاری اجتماعی مدرسه در پیشگیری از ترک تحصیل؛ یک مرور روایی
احمد کلاته ساداتی، زینب صبوحی گلکار
چکیده:   (760 مشاهده)
مقدمه: پیشگیری از ترک تحصیل یک ضرورت نظام آموزشی قلمداد می شود چرا که کاهش ترک تحصیل یکی از نشانه های سالمت نظام آموزشی به شمارمی آید. لذا اقدام در جهت آن امری مهم تلقی می شود که در این میان مددکاران اجتماعی در جهت پیشگیری از ترک تحصیل و افزایش نرخ فارغ التحصیلی جایگاه و نقش ویژه ای را دارند.
روش شناسی: پژوهش حاضر به صورت مرور نظامند به دنبال نقش و جایگاه مددکاران اجتماعی در کاهش ترک تحصیل بوده است که بدین منظور کلید واژه مددکار اجتماعی و پیشگیری از ترک تحصیل، مددکاری اجتماعی مدرسه، مددکاری اجتماعی آموزش و پرورش در پایگاه های داخلی Noormag, SID, Magiran ،و در پایگاه هایی خارجی  Pubmed , Francis & Taylor کلید واژه های dropout of Prevention ،dropout and work Social جستجو شده است و برای بررسی دقیق تر از موتورهای جستج و Scinence dairect و Scholar Google استفاده شده است که در مجموع 10 منبع مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها حاصل از بررسی به سه بخش -1 اهمیت مددکاری اجتماعی مدرسه در کاهش ترک تحصیل -2 سطوح مداخله مددکاران اجتماعی مدرسه و 3 – چالش ها و مشکالت مددکاران اجتماعی مدرسه در پیشگیری از ترک تحصیل بیان شده است.
نتیجه: در این مقاله سعی شده است که جایگاه مددکاری اجتماعی را در مدرسه با تأکید برکاهش ترک تحصیل مورد بررسی قرار دهد چراکه مددکاران اجتماعی نقش ویژه ای در کاهش آسیب های آموزشی و اجتماعی دارند اما در نظام آموزش و پرورش ایران نقش و جایگاه آنان به عنوان حلقه مفقوده ای است که توجه به این حرفه از ضروریات سیاست گذاری نظام آموزش و پرورش می باشد
واژه‌های کلیدی: ترک تحصیل، مدرسه، مرور روایی، نقش مددکاراجتماعی
متن کامل [PDF 400 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/27 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کلاته ساداتی احمد، صبوحی گلکار زینب. نقش و جایگاه مددکاری اجتماعی مدرسه در پیشگیری از ترک تحصیل؛ یک مرور روایی. 1. 1401; 1 (4) :61-75

URL: http://swasw.socialwork.ir/article-1-69-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مددکاری اجتماعی و بهزیستی اجتماعی Social Work and Social Well-being Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714