نقش و جایگاه مددکاری اجتماعی مدرسه
در پیشگیری از ترک تحصیل؛ یک مرور روایی
|
احمد کلاته ساداتی، زینب صبوحی گلکار |
|
|
چکیده: (760 مشاهده) |
مقدمه: پیشگیری از ترک تحصیل یک ضرورت نظام آموزشی قلمداد می شود چرا که کاهش ترک تحصیل یکی از نشانه های سالمت نظام آموزشی به شمارمی آید. لذا اقدام در جهت آن امری مهم تلقی می شود که در این میان مددکاران اجتماعی در جهت پیشگیری از ترک تحصیل و افزایش نرخ فارغ التحصیلی جایگاه و نقش ویژه ای را دارند.
روش شناسی: پژوهش حاضر به صورت مرور نظامند به دنبال نقش و جایگاه مددکاران اجتماعی در کاهش ترک تحصیل بوده است که بدین منظور کلید واژه مددکار اجتماعی و پیشگیری از ترک تحصیل، مددکاری اجتماعی مدرسه، مددکاری اجتماعی آموزش و پرورش در پایگاه های داخلی Noormag, SID, Magiran ،و در پایگاه هایی خارجی Pubmed , Francis & Taylor کلید واژه های dropout of Prevention ،dropout and work Social جستجو شده است و برای بررسی دقیق تر از موتورهای جستج و Scinence dairect و Scholar Google استفاده شده است که در مجموع 10 منبع مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها حاصل از بررسی به سه بخش -1 اهمیت مددکاری اجتماعی مدرسه در کاهش ترک تحصیل -2 سطوح مداخله مددکاران اجتماعی مدرسه و 3 – چالش ها و مشکالت مددکاران اجتماعی مدرسه در پیشگیری از ترک تحصیل بیان شده است.
نتیجه: در این مقاله سعی شده است که جایگاه مددکاری اجتماعی را در مدرسه با تأکید برکاهش ترک تحصیل مورد بررسی قرار دهد چراکه مددکاران اجتماعی نقش ویژه ای در کاهش آسیب های آموزشی و اجتماعی دارند اما در نظام آموزش و پرورش ایران نقش و جایگاه آنان به عنوان حلقه مفقوده ای است که توجه به این حرفه از ضروریات سیاست گذاری نظام آموزش و پرورش می باشد |
|
واژههای کلیدی: ترک تحصیل، مدرسه، مرور روایی، نقش مددکاراجتماعی |
|
متن کامل [PDF 400 kb]
(9 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/27 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|