ارزشیابی و سنجش اثربخشی برنامه مداخله در خانواده به منظور
کاهش طالق بهزیستی طی 5 سال گذشته در شهر مشهد
|
علی اکبر محمودزاده، راضیه آذرنیا، محمد غفاری زاده |
|
|
چکیده: (605 مشاهده) |
تحقیق حاضر با هدف »ارزشیابی و سنجش اثربخشی برنامه ی مداخله در خانواده به منظور کاهش طالق«، در شهر مشهد به روش پیمایش و با جمعیت نمونه ای به تعداد 138 متقاضی طالق انجام شده است. نتیجه تحقیق نشان داد: جامعه متقاضیان طالق، از نظر هویت فردی-اجتماعی، جامعهای اغلب »مشهدی تبار«، »زنانه«، »میانسال«، »باسواد«، »توانمند در برقراری ارتباط«، اّّما »نوخانه«، »بی سامان«، »بی فرزند«، »نیازمند مالی« و و با نرخ 12/3 درصد ازدواج مجدد است. برنامه ی مداخله، در مجموع 5 جلسه بوده که در قالب سه نوع مشاوره ی روانشناسی )3جلسه (، مشاوره ی مددکاری اجتماعی )1 جلسه( و مشاوره ی حقوقی-مذهبی )1 جلسه( اجراء گردیده است. ارزیابی کلی نشان داد: عملکرد برنامه ی مداخله، به لحاظ آماری بیشتر دارای کارکرد پنهان و منفی بوده و بطور معناداری )سطح معناداری( موجب تحقق اهداف اصلی برنامه ی مداخله نگردیده است. اّّما به لحاظ تحلیلی و مقایسه ی با ایجاد صلح و سازش بین 15 درصد از متقاضیان طالق، )در مقایسه با معیار جهانی یعنی 30 درصد(، در حد متوسط کارآمد و موفق بوده است. ارزیابی تفکیکی نیز نشان داد: مشاوره ی روانشناسی، دارای تراز خالص آشکار و مثبت بوده است. کارکرد آشکار داشته یعنی، عملکرد اثربخش و موفقی داشته و با تبیین 41/2 درصد از واریانس کل در تحلیل عاملی و معناداری آزمون مقایسه میانگین ها، بطور معناداری موجب صلح و سازش بین متقاضیان طالق و انصراف آنها از طالق گردیده است. کارکرد مثبت داشته، یعنی برای آنها فایده مند بوده و زمینه ای فراهم نموده تا متقاضیان طالق حرف ها و درد دل هایشان را با مشاوران، در میان بگذارند و احساس سبکی و آرامش نمایند، با مشاوره ی آشنا شوند و در سایر موارد زندگی شان از آن استفاده کنند و به اطرافیان نیز توصیه نمایند. اّّما دو نوع مشاوره ی دیگر، یعنی مددکاری اجتماعی و مشاوره ی حقوقی-مذهبی، دارای کارکرد پنهان و منفی بوده و کارآمد و موفق نبوده اند. نظر نهایی اینکه، موفقیت برنامه مداخله در حد متوسط بوده و بیشترین سهم آن مربوط به مشاوره روانشناسی است. |
|
واژههای کلیدی: تراز خالص، کارکرد آشکار، پنهان، مثبت، منفی، اثربخشی و کارآمدی |
|
متن کامل [PDF 754 kb]
(2 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/27 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|