[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1400 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 97-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین کننده‌های اجتماعی رفتار جامعه پسند دانش آموزان شهرتهران
صادق رنجبر، فردین علی پور، محمد سبزی خوشنامی
چکیده:   (162 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارهای جامعه‌پسند رفتارهایی را شامل می‌شود که مورد قبول جامعه بوده و هنجارهای جامعه مطابقت دارد. این رفتارها در روانشناسی و مددکاری‌اجتماعی به عنوان رفتارهای اجتماعی مطلوب، یعنی رفتارهای بامعنایی که برای دیگران پسندیده است و در جهت کمک یا نفع‌رسانی به شخص دیگر است شناخته می‌شوند. این پژوهش درصدد تعیین‌عوامل اجتماعی مرتبط با رفتاراجتماعی مطلوب دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال 1397 می باشد.
روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر تهران که در دامنه سنی 15 تا 18 سال در دبیرستان‌های دولتی شهر تهران اشتغال به تحصیل داشتند. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. تعداد نمونه‌ها 265 می باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. برای تحلیل یافته‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل چند متغیره (تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر)، استفاده شد.
یافته‌ها: رابطه مثبت معنادار بین وضعیت اقتصادی_اجتماعی (002/0p ( ارتباط با دوستان (001/0p)، بهزیستی اجتماعی (004/0p) با رفتاراجتماعی مطلوب در دانش آموزان بود، اما رابطه معناداری بین مصرف رسانه‌ای (030/0) و رفتاراجتماعی مطلوب مشاهده نگردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد متغیر بهزیستی اجتماعی با اثر مستقیم (33/0)، متغیر ارتباط با دوستان با اثر مستقیم (20/0) و متغیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی با اثر مستقیم (18/0) تأثیرات معناداری بر روی گرایش به رفتاراجتماعی مطلوب پاسخگویان داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نظارت مستقیم و غیرمستقیم خانواده‌ها بر دوستان فرزندانشان و لزوم تقویت متغیرهای اجتماعی توسط متخصصان اجتماعی و مددکاران اجتماعی را آشکار می‌سازد که می‌توانند با آگاه‌سازی و طراحی مداخلاتی، در گنجاندن مطالب حاوی نوع‌دوستی و رفتارهای اجتماعی مطلوب در سیاست‌گذاری نظام آموزشی و کتاب‌های آموزشی نقش مؤثری را در تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب در سطح جامعه ایفا کنند.
 
واژه‌های کلیدی: رفتاراجتماعی مطلوب، رسانه‌های جمعی، بهزیستی اجتماعی، دوستان، مددکاری‌اجتماعی
متن کامل [PDF 467 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/10 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1400/12/18
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


رنجبر صادق، علی پور فردین، سبزی خوشنامی محمد. تعیین کننده‌های اجتماعی رفتار جامعه پسند دانش آموزان شهرتهران. 1. 1400; 1 (2) :79-97

URL: http://swasw.socialwork.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مددکاری اجتماعی و بهزیستی اجتماعی Social Work and Social Well-being Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645