بررسی نقش مشکلات و توانایی های شناختی و رفتاری در پیش بینی عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی کودکان کار تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر اصفهان
|
نجمه علینقیان، بتول امین جعفری، ابوالفضل اسماعیلی |
|
|
چکیده: (392 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضرتعیین نقش مشکلات و توانایی های شناختی و رفتاری در پیش بینی عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی کودکان کار تحت پوشش بهزیستی شهر اصفهان بود. بدین منظور از بین جامعه آماری متشکل از کودکان کار مراکز بهزیستی شهر اصفهان تعداد 80 کودک 12-7 ساله به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مشکلات و توانایی های گودمن (1997)، نشانه شناسی مختصر دورگانیس (2000)، عزت نفس کوپراسمیت (1967) و بهزیستی روان شناختی ریف (1989) استفاده شده است. برای تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های پژوهش نیز از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی با مشکلات و توانایی های شناختی و رفتاری کودکان کار تحت پوشش بهزیستی اصفهان رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P). بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت عزت نفس و بهزیستی روانشناختی با مشکلات و توانایی های شناختی رفتاری کودکان کار رابطه منفی و معناداری دارند. همچنین درماندگی روانشناختی با مشکلات و توانایی های شناختی و رفتاری در کودکان کار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: بهزیستی روانشناختی، درماندگی روانشناختی، عزت نفس، کودکان کار، مشکلات و توانایی های شناختی |
|
متن کامل [PDF 412 kb]
(133 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/10 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1400/12/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|