:: دوره 1، شماره 1 - ( 8-1400 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 72-57 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه عملکرد تحصیلی با مهارت های اجتماعی وسرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه
رضوان ملکی، نرگس مولایی
استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اراک، n-molaee@iau-arak.ac.ir
چکیده:   (328 مشاهده)
مقدمه: امروزه یکی از دغدغه های نظام آموزشی از جمله نظام آموزش وپرورش عملکرد تحصیلی فراگیران است چرا که زندگی تحصیلی یکی از مهم ترین ابعاد زندگی شخص است به ویژه در سنین حساس نوجوانی و جوانی که باچالش هایی تحولی ( جسمی، روانی) همراه است، این در حالی است که به عقیده صاحب نظران مهارت های اجتماعی هم از ضرورت های زندگی امروز است . با توجه به این مهم هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه عملکرد تحصیلی با مهارتهای اجتماعی وسرزندگی تحصیلی می باشد.
روش : مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد .جامعه آماری  را دانش اموزان دختر  مقطع متوسطه دوم  که در سال ۱۴۰۰ در شهر اراک مشغول به تحصیل بوده اند را تشکیل داده اند، از بین آنان ۳۳۱ نفر به روش طبقه ای  نمونه گیری شدند، که البته باتوجه به شیوع کرونا در هنگام اجرای این پژوهش وتعطیلی مدارس پرسشنامه طراحی وآنلاین در اختیار دانش آموزان قرار گرفت . در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد مهارت اجتماعی ، عملکرد تحصیلی وسرزندگی تحصیلی استفاده شده است . داده ها با استفاده از آزمونهای آماری کلموگراف اسمیرنوف ،دوربین -واتسون و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج : یافته ها نشان داد که عملکرد تحصیلی با مهارت‌های اجتماعی و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت دارد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به رابطه وتاثیرمثبت مهارتهای اجتماعی با عملکرد تحصیلی وسرزندگی تحصیلی تقویت مهارتهای اجتماعی نوجوانان نظیر  آموزش حل مساله وابراز وجود ، بازی درمانی ویادگیری مشارکتی وهمچنین اجرای  برنامه های آموزشی روش سرزنده زیستن ومقابله با مشکلات ومسائل دوران نوجوانی وتحصیل صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: عملکرد تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی، سرزندگی تحصیلی، نوجوان
متن کامل [PDF 502 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/18 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1401/1/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها